Voorkeuren

Mensen verschillen. Dat begint al bij het opstaan: Word je het liefst gewekt met een aai over je bol? Door het licht? Natuurgeluiden? Muziek? Lok jij je kinderen het bed uit met de belofte van een gezellige dag of hou je hun wereld juist nog even beperkt tot het kind hier en nu? Elk van deze manieren spreekt een ander deel van je hersens aan. En we hebben al heel vroeg zo onze voorkeuren.

Tijdens een ouderavond op de vrijeschool (alweer zeven jaar geleden) leerde ik dat er ook acht verschillende manieren zijn om iets te leren. Voor elke manier gebruik je een ander deel van je hersenen. En de meeste mensen hebben meer dan één interessegebied en kunnen dus op meer dan één manier leren.

Op die bewuste ouderavond in 2014 zaten alle ouders in een grote kring. De juf noemde steeds een rijtje kenmerken op. Als je je in vier of meer kenmerken herkende, dan stond je op. Ik zie het nog voor me, want voor mij was dat een echte eyeopener. Bij een paar opsommingen sprong mijn hart meteen op en sprong ik van mijn stoel (muziek bijvoorbeeld, en dat was een grote verrassing, want zo muzikaal ben ik niet). Maar de juf liet ons ook bijenwas kneden en daar werden anderen heel blij van, terwijl ik ervan gruwde. Brrr, ook een openbaring. En ik realiseerde me niet alleen hoe dat voor mezelf werkt, maar ook waar de voorkeuren van mijn kinderen liggen en bij mijn man, mijn ouders. Door vanuit de acht interessegebieden naar de mensen in mijn leven te kijken zag ik de manier waarop ze met mij verschillen en overeenkomen en hun talenten in een heel nieuw licht.

Ben je al nieuwsgierig wat jouw voorkeuren zijn? Hier vind je de kenmerken van de acht interessegebieden.

Maar waarom en waartoe?

Je kunt de verschillende manieren om te leren inzetten om je dingen eigen te maken die je niet ‘vanzelf’ snapt. Ben je niet ‘taalslim’ van nature, dan kun je toch een andere taal leren door te zingen of met iemand te tekenen. Je kunt het alfabet leren door letters te zoeken in de vormen om je heen of in de natuur. Hou je erg van taal, maar ben je onhandig? Dan lees je je in als je iets moet maken met je handen. En heb je niets met cijfers en rekenen, maar ben je juist lichaam-slim? Dan onthoud je rekentafels makkelijker als je een bal overgooit terwijl je de tafels opzegt.

Via zo’n omweg kom je misschien minder ver dan als je het ‘vanzelf’ snapt, want intuïtief aanvoelen gaat natuurlijk altijd sneller. Maar via een manier die bij je past, wordt het wel leuker en beter behapbaar om nieuwe dingen te leren. Bovendien kun je zo elk van die acht gebieden in jezelf ontwikkelen. Vaak heb je heel jong al een aantal sterke voorkeuren, maar je hebt ook blinde vlekken.

Het is vast geen toeval dat de vrijeschool deze ‘meervoudige intelligentie’ zeven jaar geleden bij de ouders introduceerde. Want vrijeschool onderwijs is ingericht op het leren via veel verschillende methodes. Dat is mooi, omdat er zo altijd wel iets leuks te doen is voor elk kind, wat zijn of haar voorkeuren ook zijn. En je kind ontdekt waar hij of zij blij van wordt. Maar het is óók fijn omdat kinderen die naar een vrijeschool gaan die acht manieren om te leren allemaal een beetje extra ontwikkelen. De verschillende hersengebieden worden op school allemaal aangesproken. Je ontwikkelt dus ook kanten waar je geen natuurlijke voorkeur voor hebt. En daar kun je in je hele verdere leven naar believen op teruggrijpen en voortborduren, ook als een bepaalde interesse jarenlang alleen maar sluimert. Ik denk dat die brede basis die een vrijeschool-opleiding biedt (in ieder geval op de lagere school) het een mens uiteindelijk gemakkelijker maakt om een gelukkig leven te leiden.

MENU